Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-23553
Titel: Ratifying and rejecting listener assessments in the course of multi-unit turns
VerfasserIn: Norrick, Neal R.
Sonstige beteiligte Personen: Gerhardt, Cornelia
Sprache: Englisch
Erscheinungsjahr: 2009
Quelle: SWPL. - 3.2009, p. 1-20
Kontrollierte Schlagwörter: Konversation
Bewertung
Hörer
Freie Schlagwörter: Hörersignale
Redebeiträge
assessments
conversation
evaluation
listener responses
multi-unit turns
DDC-Sachgruppe: 400 Sprache, Linguistik
Dokumenttyp: Forschungsbericht (Report zu Forschungsprojekten)
Abstract: This article investigates the effects listener assessments can have on the course of a multi-unit turn. Specifically, listener assessments can elicit responses from the primary speaker and thus generate talk in their own right. The primary speaker may orient to the content of listener assessments and respond to them in various (positive or negative) ways, suspending the multi-unit turn in progress to comment or altering the direction of the turn. Shared assessments can lead to higher involvement and increased rapport with consequences for subsequent interaction between the participants. Rejections of listener assessments are much less frequent than ratifications: rejection of a listener assessment expresses the teller's refusal to have it count as part of the overall evaluation of the multi-unit turn in progress.
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291-scidok-33954
hdl:20.500.11880/23609
http://dx.doi.org/10.22028/D291-23553
Datum des Eintrags: 10-Nov-2010
Fakultät: P - Philosophische Fakultät
Fachrichtung: P - Anglistik, Amerikanistik und Anglophone Kulturen
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes
Saarland Working Papers in Linguistics (SWPL)

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