Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-33700
Title: Die ersten 50 roboterassistierten Donornephrektomien
Other Titles: The first 50 robot-assisted donor nephrectomies
Author(s): Zeuschner, Philip
Siemer, Stefan
Stöckle, Michael
Saar, Matthias
Language: German
Title: Der Urologe
Volume: 59
Issue: 12
Pages: 1512–1518
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2020
Free key words: Nierentransplantation
Nierenlebendspende
Minimal-invasive Chirurgie
Roboterassistiertes Operieren
Roboterassistierte Donornephrektomie
Kidney transplantation
Living kidney donation
Minimally-invasive surgical procedures
Robot-assisted surgery
Robot-assisted donor nephrectomy
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Hintergrund Die minimal-invasive Donornephrektomie (DN) ist inzwischen operativer Standard, bezüglich der Rolle von roboterassistierten Verfahren gibt es bisher keinen Konsens. Fragestellung Die ersten 50 transperitonealen roboterassistierten Donornephrektomien (RDN) einer urologischen Universitätsklinik in Deutschland wurden retrospektiv ausgewertet. Material und Methoden Patientencharakteristika, intra- und postoperative Parameter wurden erfasst und die Nierenfunktion in einem 5‑jährigen Follow-up ausgewertet. Signifikante Prädiktoren für die Nierenfunktion bei Entlassung und ein Jahr postoperativ wurden in einem multivariablen Regressionsmodell bestimmt. Ergebnisse Die RDN hat exzellente Ergebnisse mit niedriger Komplikationsrate, kurzer warmer (WIZ) und kalter Ischämiezeit (KIZ) sowie geringem Blutverlust und kurzer Patientenverweildauer. Die Seite der Nierenentnahme hat hierauf keine Auswirkungen. Nach RDN sind etwa 50 % der Spender formal niereninsuffizient, was aber zumeist ohne Relevanz ist, weil sich die Nierenfunktion der Spender im Follow-up nicht weiter verschlechtert. Die postoperative Nierenfunktion lässt sich bei der RDN mithilfe der präoperativen eGFR (errechnete glomeruläre Filtrationsrate) und dem Spenderalter sehr gut vorhersagen. Schlussfolgerungen Die robotische DN stellt eine sehr gute Alternative zu anderen minimal-invasiven Operationsverfahren dar, die von Beginn an exzellente operative Ergebnisse ermöglicht.
Background Minimally invasive donor nephrectomy (DN) is considered the gold standard, but the role of robot-assisted surgery is still controversial. Objectives The first 50 robot-assisted DN (RDN) of a urologic transplant department in Germany were retrospectively analyzed. Materials and methods Patient characteristics as well as intra- and postoperative surgical parameters were obtained. The kidney function of the donor was assessed within 5 years of follow-up. Predictors of postoperative kidney function at discharge and 1 year after RDN were estimated by multivariate regression analysis. Results RDN has an excellent surgical outcome with low complication rates, short warm (WIT) and cold ischemia time (CIT), little blood loss, and short patient stay. The side of donor nephrectomy does not affect surgical outcome. After RDN, 50% of donors suffer from mild to moderate renal insufficiency without further consequences, as their kidney function does not further decrease. Preoperative eGFR (estimated glomerular filtration rate) and donor age at surgery are the best predictors of postoperative kidney function after RDN. Conclusions Robot-assisted donor nephrectomy is an excellent alternative to other minimally invasive approaches rendering solid surgical results possible right from the start.
DOI of the first publication: 10.1007/s00120-020-01302-w
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-337003
hdl:20.500.11880/30976
http://dx.doi.org/10.22028/D291-33700
ISSN: 1433-0563
0340-2592
Date of registration: 29-Mar-2021
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Urologie und Kinderurologie
Professorship: M - Prof. Dr. Michael Stöckle
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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