Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-40769
Volltext verfügbar? / Dokumentlieferung
Titel: Reexamining the Factorial Validity of the 16-Item Scale Measuring Need for Cognition
VerfasserIn: Zhang, Ying
Klopp, Eric
Dietrich, Heike
Brünken, Roland
Krause, Ulrike-Marie
Spinath, Birgit
Stark, Robin
Spinath, Frank M.
Sprache: Englisch
Titel: European Journal of Psychological Assessment
Bandnummer: 36 (2020)
Heft: 1
Seiten: 212-215
Verlag/Plattform: Hogrefe
Erscheinungsjahr: 2018
Freie Schlagwörter: need for cognition
measurement
factorial validity
item polarity
DDC-Sachgruppe: 150 Psychologie
370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: A growing body of studies has emphasized the need to consider method effects due to positively and negatively worded items for a better understanding of the factorial structure of psychological constructs. In particular, several researchers identified such method factors besides the content factor for various scales measuring Need for Cognition (NFC). However, regarding the factorial validity of the 16-item NFC scale developed by Bless, Wänke, Bohner, Fellhauer, and Schwartz (1994), only a one-factor structure without the inclusion of possible method factors has been examined so far. Therefore, we considered such method factors in a broader reexamination of the factorial validity of this measure by investigating a range of structural models in two samples (n = 830, n = 500). We found that a one-factor solution as proposed by Bertrams and Dickhäuser (2010) and Bless et al. (1994) did not fit the data, whereas the inclusion of method factors improved the model fit significantly. According to our results, the model including both the content factor and two uncorrelated method factors yielded the best model fit. In sum, our results provide an extended view of the factorial validity of the 16-item scale of NFC.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1027/1015-5759/a000484
URL der Erstveröffentlichung: https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000484
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-407695
hdl:20.500.11880/36640
http://dx.doi.org/10.22028/D291-40769
ISSN: 2151-2426
1015-5759
Datum des Eintrags: 20-Okt-2023
Bezeichnung des in Beziehung stehenden Objekts: Electronic Supplementary Material
In Beziehung stehendes Objekt: https://econtent.hogrefe.com/doi/suppl/10.1027/1015-5759/a000484/suppl_file/1015-5759_a000484_esm1.pdf
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Bildungswissenschaften
HW - Psychologie
Professur: HW - Prof. Dr. Roland Brünken
HW - Prof. Dr. Frank Spinath
HW - Prof. Dr. Robin Stark
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.